Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Kosttillskott

Kosttillskott_BF

Jag har varit en person som varit ganska så ointresserad av kosttillskott, varken varit för eller emot, de ända tillskotten jag käkade som liten var typ Multivitamin tabletter och jag försökte oftast undvika/mörka att jag tog dem då jag inte kunde svälja dem och tyckte de smakade riktigt illa!

Även när jag tränade Judo som mest så kom jag aldrig in i kosttillskott svängen och det är nog mycket pågrund av RF’s och SOK’s strikta regler kring just kosttillskott.

Men när jag utbildade mig till PT och Kostrådgivare så kom såklart dessa kosttillskott upp och det var bland annat då som jag för första gången smakade proteinpulver… Det är alltså ca 4 år sedan… haha. Nu använde jag mig däremot av vissa kosttillskott i perioder.

På Kampsportslabbet har vi därför valt ut några kosttillskott som vi tycker är bra och som vi tror på, jag tänkte därför gå igenom dem lite snabbt nu och sedan individuellt i egna inlägg längre fram.

Proteinpulver – Är mitt nöd mellanmål eller om jag ska tappa något kilo för tävling, då använder jag mig av detta. Annars tycker jag inte så värst mycket om proteinpulver.

D-vitamin – Under vintern så är jag väldigt noga med dessa, de hjälper till att bibehålla en normal muskelfunktion, benstomme samt hjälper till med upptag av kalcium och fosfor.

BCAA – Grenade aminosyror dricker jag i samband med min träning då den hjälper tillväxten i mina muskler. Bcca tas även upp mycket snabbare en exempelvis proteinpulver då aminosyrorna redan är delade och behöver därför inte brytas ner innan det tas upp.

Magnesium – Tar jag när jag tränar väldigt mycket och behöver hjälp att slappna av. Magnesium har nämligen den effekten samt att det hjälper till vid normalmuskel funktion och bidrar till nervsystemets normala funktion.

Omega 3 – Främjar ett normalt fungerande hjärta, hjälper till för hjärnans utveckling och funktion samt ökar blodcirkulationen.

Glutamin – Ytterligare en aminosyra som jag dricker för återhämtningen och för min muskler.

Enzymer – Cellenzym tar jag när jag äter då den hjälper mig smälta maten samt för att ta upp näringen.

Som sagt jag använder mig av detta i perioder och tar alltså inte alltihop på en gång hela tiden. Jag tar det när jag tränar mycket, när det är vinter eller om jag behöver tappa något kilo till en match, eftersom jag då inte får i mig allt jag behöver i min vanliga kost!

Jag kommer förklara mer om kosttillskotten och även berätta hur man kan få i sig det i den vanliga maten!

D-viamin: http://fannieredman.metromode.se/2015/11/30/d-vitamin/ och http://fannieredman.metromode.se/2015/11/07/fragorsvar/

Bcaa: http://fannieredman.metromode.se/2015/12/08/bcaa/

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Hälsa

    Fannie Redmans webbshop
    Dölj
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Lifestyle
    Makeup by Lina
    Home
    34 kvadrat
    Hälsa
    Sassa Asli
    Hälsa
    Joanna Swica
    Hälsa
    Fannie Redman
    Lifestyle
    Marie Serneholt
    Home
    Jannike Ebbing
    Lifestyle
    Henrietta Fromholtz
    Mode
    Paulina Forsberg
    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Hälsa
    Foodjunkie
    Mode
    Pamela Bellafesta
    Lifestyle
    Elin Johansson
    Mode
    Mathilda Weihager
    Lifestyle
    Cassandra Lundgren
    Lifestyle
    Tess Montgomery
    Hälsa
    Jenny Sunding
    Lifestyle
    By Momo
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Mode
    Fanny Ekstrand
    Mode
    Tyra-Stina Wilhelmsson
    Mode
    Emma Danielsson
    Man
    Niklas Berglind